vrijdag 31 december 2021

Werken aan de keuken op de tweede verdieping

De tweede verdieping is "mijn" verdieping en daar komt mijn fablab. En indien nodig moet er iemand kunnen logeren. Daarom wordt de verdieping ingericht als een appartement, dus met een badkamer en een keuken. 

3D ontwerp van de keuken

Ik ga mijn verdieping een beetje steampunkerig inrichten, dat wil zeggen in de stijl van 1905 en dan ingericht door een gekke uitvinder met de techniek van destijds.  

De keuken op de tweede verdieping wordt daarom zwart met een gouden tegeltje achter het aanrecht.

De keukenkastjes en apparatuur komen bijna allemaal van marktplaats. Alleen het boven-hoekkastje heb ik gekocht bij IKEA (IKEA Delft welteverstaan, want daar was hij op voorraad.)

Omdat ik niet genoeg zwarte kastjes had, heb ik een paar witte kastjes zwart gespoten en geschilderd. Met wisselend succes overigens want de coatings van IKEA zijn niet echt geschikt om over te verven. Maar met goed schuren, ontvetten, primeren en aflakken wordt het wel min of meer blijvend zwart. De meeste deurtjes kon ik wel tweedehands van het juiste (zwarte) type krijgen (Laxarby en Lerhyttan), maar de glasdeurtjes en de deurtjes van de onder-hoekkast zijn Bodbyn, en ja, dan dus mat zwart gespoten. 

Glasdeurtjes worden nog zwart gespoten.

Koelkast en diepvries van marktplaats

Ladenkastje

Afzuiging boven de plek voor de inductiekookplaat 

Oven met lade er onder

Bodbyn deurtje van de onder-hoekkast, mat zwart gespoten

Glasdeurtjes (zonder glas) in de grijze grondverf gespoten

Zijpaneel (boven) geschilderd met de roller
Glaslatje (midden) nog niet gespoten
Vulplankje (onder) voor onder de oven mat zwart gespoten 

Wat vreemd was, is dat van het enige kastje dat ik bij IKEA gekocht heb, één van de platen niet geboord was. Slordig van IKEA! Ik heb er zelf maar vier gaten in geboord, want ik had niet veel zin om terug te gaan naar Delft en hem om te ruilen.

Geen boorgaten!

Bij het maken van de deur voor de koelkast kwam ik nog een probleempje tegen. Hierbij moet ik bekennen dat ik mij vergist had bij het kopen van de zwarte keuken die hier aan ten grondslag ligt. Er zaten namelijk bovenkastjes van 100 cm hoog bij en die passen niet op deze verdieping. Kwam ik achter toen ik de auto uitlaadde. Ik kan maximaal 80 cm kwijt. 

Dus ik heb alle bovenkastjes ingekort. Dan kan met de kastjes zelf wel, maar je kunt niet zomaar een stuk van de deuren afzagen. Dus ik had onder andere twee deuren van 60 cm breed en 100 cm hoog over. De hoge kast met de koelkast is 220 cm hoog, dus ik dacht, mooi dan doe ik daar die twee deurtjes voor en dan nog en ladefront van 20 cm hoog er boven en dan heb ik een hele deur van 220 cm. 

Ladefront als bovenste deurtje

twee keer 100 plus 20 maakt een deur van 220 cm

Maar....  de deurscharnieren van een hoge kast zijn net weer ietsje anders dan die van een gewoon onder- of bovenkastje. Er zit namelijk een soort plug in de deur en daar zit de scharnier in vastgeschroefd. Nu had ik nog wel een andere hoge kastdeur met deze pluggen, maar die pluggen kreeg ik er niet uit.  Uiteindelijk heb ik de pluggen maar zelf 3D-geprint en in de deur vastgelijmd. Dat loste het probleem op.

Plug voor IKEA hoge kastdeur

Kastscharnier, de messing schroefjes zitten in de plug

Een ander probleempje bij het recyclen van IKEA keukens is dat je gaten hebt van kastgreepjes op plaatsen waar dat niet uitkomt. Die kun je natuurlijk plamuren en schilderen, maar dan moet je eigenlijk de hele deur schilderen. En dan ben je de IKEA finish kwijt en steekt het deurtje af tegen de andere deurtjes. Hier heb ik weer een beroep gedaan op de 3D printer en een plugje geprint dat in het gat past.

Plugjes op het printerbed

Op de foto hieronder ziet het er wel erg opvallend uit, maar dat ligt aan de flits. In werkelijkheid zie je zwart op zwart bijna niet.

Plugje voor een kastgreepgat

Nu moet ik nog een blad, een spoelbak en een kraan zien te vinden en dan heb ik alle ingrediënten voor de keuken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten