zondag 2 mei 2021

Werken aan een blad voor de pantry in het souterrain

In het midden van het souterrain komt een panty en daar heb ik een oude kast voor gekocht op marktplaats. De kast heeft een houten blad, maar dat vind ik minder geschikt voor een pantry.

Op Marktplaats vond ik een plaat die geadverteerd werd als marmer. Gratis af te halen! Afmetingen 240 x 52 cm. Groot genoeg voor mijn blad van 43 x 160 cm. Maar er moet wel gesneden worden.

Er moeten ook twee gaten in, één voor de wasbak en de ander voor de kraan. Gelukkig heeft mijn wasbak (ook van marktplaats) een hele brede rand, dus het maakt niet zoveel uit hoe slordig ik het gat maak. Eerst heb ik de plaat ingekort met de zijslijper en een diamantblad. Daarbij merkte ik al snel dat dit geen marmer is. Het spul is keihard. Waarschijnlijk is het composiet. Het is ook erg zwaar.

Na veel slijpen had ik er een achtkantig gat in voor de wasbak. Voor het kraangat heb ik een diamantboor 32 besteld. Die is er nog niet, dus dat komt later.

De breedte heb ik op maat gezaagd met een tegelzaag met waterkoeling. Daarvoor heb ik twee steuntafeltjes gemaakt zodat ik de plaat horizontaal kon houden.

Het zagen van de langssnede met steun


Na het zagen van de langssnede

Het blad is nu klaar en precies zoals ik het me voorgesteld had. Behalve dan dat het composiet is. Wat misschien maar beter is want het vlekt veel minder snel dan echt marmer.

Het blad met de waskom er in



Geen opmerkingen:

Een reactie posten