vrijdag 7 mei 2021

De waskom van dat pantry

Voor de pantry in het souterrain heb ik een rare kom gekocht op marktplaats. Om er een wasbak van te maken moet hij een beetje ongebouwd worden.

Originele kom

Om te beginnen heb ik er een gat in geboord met een gatenzaag voor de afvoer.

Poetsen met Brasso

Daarna heb ik hem gepoetst met Brasso. De rand is niet helemaal vlekkeloos, maar wat glans staat meteen een stuk beter. En de binnenkant van rood koper is zo gecorrodeerd dat Brasso er geen vat op heeft. Mooi patina moeten we dus maar denken.


Vervolgens moest er natuurlijk een afvoerplug in gemaakt worden. Ik had hier al een "klik-waste" setje voor gekocht, in messing. Tenminste dat dacht ik.

Messingkleurig setje voor de afvoer

Het probleem hiermee is dat je dit normaliter monteert met een schuimring voor de afdichting. Het vervelende is dat die ring 2 mm hoog is en omdat dit geen echte wasbak is (de bodem is te vlak), blijft er dan een flinke plens water in staan. Een tweede probleem is dat deze bak een bodemdikte heeft van minder dan 1 mm, waar bij het setje geen rekening mee gehouden is. Het schroefdraad eindigt een paar mm onder de flens en je kunt de moer niet voldoende aandraaien.



Daarom dacht ik slim te zijn en de afvoer er in te solderen. Maar wat leek op messing is het blijkbaar niet, want het soldeer wou er niet op pakken. Waarschijnlijk zit er een coating op. De kom zelf soldeerde wel goed. Helaas, want nu zit hij vol met soldeer.

Soldeer op de rand

Omdat het solderen niet wil, dan zal ik de flens er in moeten plakken met siliconenkit. Op zich geen probleem en ik moet de bak toch in het blad plakken met (transparante) siliconenkit.

Daarna heb ik geprobeerd het gat wat uit te buigen zodat de flens in een soort kommetje ligt. Dat ging redelijk zonder het koper te scheuren.

Rand wat uitgebogen

Flens in het "kommetje"

De flens ligt nu ongeveer gelijk met de bodem, dat is het beste dat ik kan doen. Om de afvoerpijp te fixeren heb ik een speciale ring getekend en 3D geprint. Die ring moet de flens van de afvoerpijp verder naar beneden in het kommetje trekken. De ring heeft daarvoor aan de bovenkant (in de afbeelding hieronder de onderkant, ligt op zijn kop voor het printen) de vorm van het kommetje. 



De vorm van het "kommetje" in de ring

De ring heb ik geprint in PLA met 90% infill, dat betekent dat de ring zo goed als voor 100% uit plastic bestaat. (3D-print objecten bevatten gewoonlijk een honingraat en zijn dan grotendeels gevuld met lucht). Ik hoop dat de ring de krachten en ook de warmte kan weerstaan. De waskom krijgt namelijk warm en koud water.


De ring geplaatst

Het lijkt er op dat deze constructie zou moeten werken, in die zin dat hij waterdicht is en dat de bak voldoende leegloopt.


Het gerede product

Om de bak aan te sluiten heb ik een universele sifon van 40mm gekocht.

Zwanenhals set 40 mm

De oplettende lezertjes is het misschien opgevallen dat deze wasbak geen overstroombeveiliging heeft.  Wanneer je de klik-waste indrukt en je laat de kraan open, dan stroomt de bak over. 

De sifon heeft echter een extra aansluiting voor de afvoer van een vaatwasser. Dus misschien, als ik zin heb, soldeer ik nog een pijpje in de bak als overloop en verbind ik die met een slang aan de sifon.

En verder moet ik misschien nog iets verzinnen om de bak mechanisch te bevestigen aan het blad, dus niet alleen met siliconenkit.

De moraal van dit verhaal: Een functionele wasbak maken is moeilijker dan je denkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten