donderdag 2 december 2021

Het ontwerp van de verlichting in het trappenhuis

Er is een nieuw trappenhuis gerealiseerd en dit moet natuurlijk verlicht worden. Er zijn echter verschillende systemen voor en je moet ook nog eens alles kunnen bedraden.


Mogelijke systemen zijn:

  • een klassieke trapschakeling met wissel en kruisschakelaars. Nadeel is dat je het licht bewust uit moet schakelen. Dat wordt natuurlijk vergeten en dan kost het extra stroom (en ergernis)
  • een trapautomaat (tijdrelais) met impulscontacten. Je drukt op de knop en het licht gaat een paar minuten aan.
  • lampen met individuele of gemeenschappelijke bewegingssensoren. Als je langs loopt gaat het licht aan. Nadeel is dat dit ook overdag gebeurt als het niet echt nodig is. Of je moet weer lampen hebben die zien of het licht is. Hoe ver kun je gaan?
Verder zijn er nog wat eisen die ik er aan stel:
  • Noodverlichting voor als de stroom uitvalt.
  • Ik wil mijn zelfgemaakte glasmozaïek kunnen gebruiken als versiering.
Na veel nadenken heb ik het volgende bedacht:
  1. Het systeem met de trapautomaat.
  2. Wandlampen in het trappenhuis. In de bovenstaande tekening is met geel het vlak aangegeven waar wandlampen en schakelaars op komen. Dit vlak is in houtskeletbouw en kan dus makkelijk leidingen bevatten.
  3. Onder de bordessen komen plafondlampen.
  4. De plafondlampen ter plaatsen van trappen zijn voorzien van een batterij en fungeren als noodverlichting.
  5. De lampen zodanig gekozen en geplaatst dat ik de kap kan vervangen door glasmozaïek (in het trappenhuis). Waarschijnlijk in de wand verdiept. Als ik de kap er dan afhaal kan ik het glas aan de wand bevestigen.
Dan lijkt het dus op iets als hieronder getekend.

Het ontwerp


Geen opmerkingen:

Een reactie posten