dinsdag 13 juli 2021

Mijn rol in het bouwproces

In dit bouwproces zijn er tekeningen gemaakt door de architect voor de aanvraag van de bouwvergunning. Deze zijn vervolgens naar de constructeur gegaan, die heeft wanddiktes aangepast en stalen lateien toegevoegd. Daarna hebben we nieuwe nutsvoorzieningen aangevraagd. De nutsbedrijven hadden ook zo weer hun veranderingen in de tekeningen tot gevolg. En verder is er sprake van voortschrijdend inzicht waardoor ik zelf sommige dingen aanpas. 

Kortom er is door allerlei partijen invloed op het ontwerp en de informatie ligt vast in verschillende tekeningen en in mijn hoofd. 

Gebruikelijk is dat de architect al deze informatie integreert en vastlegt in de vorm van (detail) uitvoeringstekeningen die de aannemer dan gebruikt om te bouwen.

Maar in dit bouwproces doen we het anders. Het is hier mijn taak om de data te integreren en te presenteren aan de aannemer, en ik doe dat als volgt:

  1. Ik hou een 3D-model van het huis bij.
  2. Ik plak informatie op de muur.
  3. Ik stem elke werkdag de werkzaamheden af met de aannemer of zijn medewerkers
3D-model
Het 3D-model groeit mee tijdens het realisatieproces. Ik stel het steeds bij aan de hand van wat ik wil dat er gebouwd wordt en wat er gerealiseerd is. In onderstaande afbeelding is een latei weergegeven. Deze moet nog aangebracht worden. Stalen elementen zijn groen aangegeven.




Informatie op de muur

Met geplastificeerde bordjes plak ik het hele huis vol met informatie waar dingen zijn. Onder andere de stramienlijnen, deuren, ramen, muren, lateien, kozijnen.

Bijvoorbeeld onderstaande IPE160 balk moet geplaatst worden op de plek in de vorige afbeelding.

Balk IPE160

Op de muur plak ik bordjes met de hoogtepeilen en de constructiedetails.

Informatie op de muur

Ook de IPE160 is op ware grootte geprint en op de juiste plek vastgeplakt.

Doorspreken

Ik neem het model mee op een laptop op de bouwplaats en toon wat de bedoeling is. We bespreken wat op de muur staat. De aannemer controleert mijn maatvoering (hij heeft een laser, ik heb alleen een waterpas). 

Daarna wordt het gemaakt.

Balk in de muur



Geen opmerkingen:

Een reactie posten