zondag 13 juni 2021

Maken van de lambriseringen

Op drie verdiepingen komen lambriseringen en die op de begane grond en eerste verdieping wil ik zelf maken.

In mijn huidige huis zijn de lambriseringen van standaardpanelen van geperst MDF. Dat ziet er wel aardig uit maar als je ze aanraakt voel je toch dat het maar 4 mm dik is. 

Panelen Zijpendaalseweg 25

Daarom wil ik nu panelen maken van echt hout. Ze lijken op ouderwets paneelwerk, maar ze zijn niet zo geconstrueerd.

Ik heb eerst een proefstuk gemaakt. Het paneel bestaat uit een basisplaat van 9 mm ASB waarop plankjes en profielen geplakt zijn.

De basisplat op de muur

Ik maak de panelen 19 cm boven de vloer. 6 cm voor de vloerverwarming en parket en 13 cm voor de plint. Zo kan ik de panelen alvast bevestigen voor ik de vloer afwerk. De plint plak ik er als laatste in. Die kan ik dan pas maken, want de vloer zal wel niet helemaal op dezelfde hoogte uitkomen.

Kaders plakken, planken van 18 mm

In de kaders komt een profiel, 28x16 mm

In de profielen komt een schuine strook, 50 mm breed en 6 tot 9 mm dik
 
Tussen de schuine stroken komt een iets hoger paneel van 12 mm


Bovenop het paneel komt een strook van 32 x 10 mm
met daarop een profiel en een lat van 18 x 65 mm

Op maat zagen van het profiel

Zo is het eerste paneel klaar en ik ban nu bezig met een klein paneeltje tegen de voorgevel.



Ziet er goed, uit, dus nu nog maar 11 grote panelen en een evenzoveel kleintjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten