zondag 23 mei 2021

Ontwerp van de wanden op de verdieping

Ik heb al eerder geblogd over de wanden op de verdieping, maar nu hebben Sandra en ik ons wat nader verdiept in de afmetingen en afwerking.

Ten eerste hebben we gekeken hoe hoog de lambrisering moet worden. Volgens goed gebruik van Christopher Alexander heb ik een mockup gemaakt van een kastdeur. Een hoogte van ongeveer 75 cm geeft wel een goed gevoel. 


Mockup van de lambrisering

De lat die ik vasthoud op de foto geeft aan waar een lijst op de muur komt.

De deur heeft één groot paneel, maar de panelen van de lambrisering worden dan vergelijkbaar aan die in de deuren, dus meerdere kleine panelen. 

Paneelwerk in de deuren

De plinten in dit huis zijn ongeveer 14 cm hoog. Die maat geldt ook voor de platte plinten tegen het plafond. Die zijn 14 cm breed. Dat zal wel geen toeval zijn. Ik maak alle plintwerk, inclusief de neuten bij de deuren, 14 cm hoog. En de randen om de dan panelen ook maar. Daarmee is de maatvoering van de lambrisering wel bepaald.

Verder hebben we nog naar behang gekeken. Een rustig behang met bloemetjes van Van Gogh lijkt wel mooi. Toegepast op de woningscheidende wand met de haard levert dat onderstaand beeld op.



Ontwerp van de wand (klik voor vergroting)

tegenoverliggende wand

De lambriseringspanelen wil ik zelf gaan maken uit platen multiplex en profieltjes. Het lijstwerk op de wanden is gipsprofiel met goudverf. De wanden zijn stucwerk, mintgroen geverfd. Een barokkerige spiegel en twee wandlampjes op het af te maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten