dinsdag 3 maart 2020

Randjes op het plafond in het souterrain

In het souterrain ligt in het midden een ruimte zonder ramen. Het stro en gips plafond was daar erg slecht, dus dat is vervangen voor een plafond van 25 mm gipsplaat plus stuc. Dit voor de brandscheiding. De karakteristieke randstroken wil ik weer aanbrengen. Ze zijn alleen niet van gips, maar van MDF.

De stroken heb ik in de bouwmarkt laten zagen. Ze worden hier alleen afgekort.

Vastgeplakt met montagekit.
De stroken zijn vastgeplakt met montagekit. Dat liet hier en daar toch los, dus ik heb er maar wat lange schroeven in gedraaid. Was een beetje zoeken om een lat te vinden waar ze in vast komen achter dat gips.

Gestut met latten

Profiel boven de deur afgezaagd
Het nieuwe plafond zit wat lager dan het oude, dus ik moest de sierlijst boven de deur een beetje bijzagen.

Ventilatieafvoer
Voor het ventilatierozet heb ik de lijst wat verbreed.

Hoekaansluiting
Als je zo'n strook aanbrengt merk je hoe die oude huizen in elkaar zitten. De hoeken zijn niet precies 90 graden en de wand is niet helemaal vlak. Tussen de strook en de muur zit een kier die wisselt tussen 0 tot 6 mm (dichtgesmeerd met acyl).


Wat grondverf er op en dan kan hij mee bij het witten.

Ziet er weer net zo uit als 100 jaar geleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten