maandag 11 november 2019

"Houteren" van kastdeurtjes

Na het verwijderen van triplex platen van de deuren bleek dat de deuren origineel geschilderd waren in een houtmotief. Faux duur hout dus. De deuren zijn van grenenhout met onregelmatigheden, maar door ze te "houteren" (vergelijk: marmeren) lijken ze dus van duurder hout zonder noesten.

Voor het souterrain wou ik eens proberen of ik dat na kan doen.

In de voormalige keuken zijn er negen kastdeurtjes die hiervoor in aanmerking komen.

Na wat onderzoek op internet heb ik bedacht dat ik het oppervlak eerst grond met Gesso en een grove kwast zal bewerken om wat structuur aan te brengen en dan met houtbeits kleuren. Eerst heb ik proefplaatjes gemaakt.

Gesso gekleurd met gebrande sienna

Proefplaatjes met verschillende tinten

Drie kleuren beits

Verschillende beitsen
De teakbeits lijkt het meeste op hout. Een tweede laag en veel kleur in de gesso maakt het nog beter.


De bovenste is de beste
Eerst moesten de deurtjes gerepareerd worden.

De houtschildering is hier nog vaag zichtbaar

Zij-lijst verwijderd

Een nieuwe lat er tegen aan geplakt

Deurtje gerestaureerd
Daarna ben ik aan het schilderen gegaan met de glasdeuren.

Deurtje kaal gemaakt

In de grondverf en daarna de gesso



Beitsen


De beits gaat over de gesso

Twee lagen transparante meubellak om af te sluiten

Lijkt wel een beetje op hout

Deurtje is klaar
Het verwijderen van de tape is ook een precies werkje, je moet eerst insnijden anders trek je de verf van het hout.

De deurtjes zonder glas zijn relatief makkelijk.

Het gerestaureerde kastdeurtje in de gesso

Diverse andere deurtjes

Ik heb er ook bijpassende krukjes bij gemaakt.

Krukje met grendel
Conclusie: Mijn "gehouter" ziet er toch wat groffer uit dan het origineel. Dit is meer subtiel.

Redelijk geslaagd, maar toch is dit niet zo mooi als het originele "houter"-werk. Dus mooi genoeg voor in de kelder, maar voor het huis zelf zal ik wat anders moeten verzinnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten